Arkistosivu / 22/ 1101-1150

... katso ohjeita ...

Arkistosivun lataantumisessa pitää olla kärsivällinen.

Tämä on päiväkirjan arkistosivu 22.

Tällä sivulla on päiväkirjan aiheet/ajatukset/kirjoitukset 1101-1150

Kannattaa katsoa arkistosivujen ohjeistuksia päiväkirjan kirjoitusten arkiston etusivulta.

Arkiston etusivu

Arkistosivun lataantumisessa pitää olla kärsivällinen.

Päiväkirjamerkintöjen otsikoista on joskus apua etsittäessä vanhoja merkintöjä.

Päiväkirjamerkintöjen otsikot tekstimuotoisena.

16.1.2018: Hetki ollut hiljaista

kaikki aikanaan

16. tammikuuta 2018
16.1.2018: Hetki ollut hiljaista

Päiväkirjasivustolla on ollut hetki hiljaista (20.12.2017-16.1.2018).

Seuraava merkintä tulee ajallaan.

1101: Helpotus / Järki / Sähköinen äänestys

Voitto ainakin väliaikaisesti!

20. joulukuuta 2017
1101: Helpotus / Järki / Sähköinen äänestys

Permanent link / Pysyvä linkki:
http://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_22.html#aihe_1101

 

Tähän kohtaan voi linkittää seuraavan PDF-tiedosto:
Nettiäänestyksen edellytykset Suomessa - Nettiäänestystyöryhmän loppuraportti

Työryhmä ei suosittele nettiäänestyksen käyttöönottoa, koska tällä hetkellä riskit ovat suuremmat kuin hyödyt. Teknologian ja demokratian digitalisoinnin kehitystä tulee seurata ja nykyistä vaalitietojärjestelmää kehittää edelleen. Parlamentaarinen seurantaryhmä totesi, että nettiäänestystä ei tule ottaa käyttöön yleisissä vaaleissa, koska riskit ovat suurempia kuin hyödyt. Nykytilanteessa olevia ongelmia, kuten alhainen äänestysaktiivisuus, ei ratkaista nettiäänestyksellä.

Loppuraportin pysyvä osoite on seuraava:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-663-5

ELI käytännössä nimetyt työryhmät ovat päätyneet suositukseen, jonka mukaan Suomessa ei aloitettaisi nettiäänestyksen kehittämistä.

Lisäksi pitää todeta vielä toinen PDF-tiedosto:
Nettiäänestys Suomessa - Esiselvitys

Raportin pysyvä osoite on seuraava:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-661-1

Ohessa on vielä vuonna 2015 tekemäni lausunnon www-sivun osoite.
Ohessa on vielä lehdistötiedotteiden osoitteet.

Täytyy sanoa, että nimetyt työryhmät ovat tehneet perusteellista työtä.

Itse olen ollut nettiäänestyksen vastustaja, joten julkaistut raportit ovat tietysti iso suomalainen merkkipaalu sähköisen äänestyksen hankkeen hautaamiselle.

Loppujen lopuksi täytyy todeta, että tässä vaiheessa sähköisen äänestyksen vastustajat voivat todeta järjen voittaneen ideologian.

Lisäksi eri puolueet ovat voineet sanoa oman sanansa parlamentaarisessa työryhmässä, joten lopullinen loppuraportti ilman eriäviä mielipiteitä on tietysti hyvin tärkeä asia kokonaisuuden kannalta.

Mahdollisesti jotkut työryhmien jäsenistä olisi voinut jättää eriäviä mielipiteitä kannattamaan nettiäänestyksen jatkoselvitystä.

 

MITÄ uutta merkintöjen 500 ja 1001 hengessä?

Jatkosta täytyy vain pelätä, että jossain vaiheessa joku tulevista hallituksista perustaa kaikesta huolimatta uuden nettiäänestyksen selvityksen vuoksi uusia työryhmiä.

Mahdollisesti seuraavien vaalikausien aikana (alkaen vuodesta 2019) voivat silloiset hallitukset tietysti perustaa sähköisen äänestyksen selvityshankkeen uudelleen.

Toivottavasti silloin on lausuntokierros, jolloin erilaiset ongelmat sähköisen äänestyksen voidaan esittää jälleen kerran.

Summaten: sähköisen äänestyksen ongelmia pitää jatkossakin seurata asianmukaisesti.

Esimerkiksi eri maissa kokeiltuja sähköisen äänestyksen hankkeita pitää edelleen seurata.

Linkkilistan lopussa on tietoa Perussuomalaisten Nuorten sähköistä äänestystä vastustavasta kannanotosta.

Mahdollisesti jotkut sidosryhmät voivat kaikesta huolimatta ehdottaa sähköisen äänestyksen selvittämistä.

Summaten: Erilaisille sidosryhmille pitää jatkossa yrittää tiedottaa sähköisen äänestyksen ongelmia.

Tässä kohtaa täytyy todeta, että sähköisen äänestyksen vastustajat eivät ole tainneet perustaa mitään verkostoa.

Ehkä joskus tulevaisuudessa tällainen sähköisen äänestyksen vastustajien verkosto pitää perustaa, jos sähköisen äänestyksen kannattajat alkavat ehdottamaan uusia selvityksä.

Eli sähköisen äänestyksen asiaa pitää seurata jatkossakin!

 

FI: Lausunto 65: Lausuntopyyntö nettiäänestystyöryhmän väliraportista
http://www.jukkarannila.fi/lausunnot.html#nro_65

Ministeri Häkkänen: Nettiäänestyksen käyttöönotolle ei edellytyksiä nykytilanteessa
http://oikeusministerio.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ministeri-hakkanen-nettiaanestyksen-kayttoonotolle-ei-edellytyksia-nykytilanteessa

Työryhmä: Nettiäänestyksen riskit suuremmat kuin hyödyt
http://oikeusministerio.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tyoryhma-nettiaanestyksen-riskit-suuremmat-kuin-hyodyt

Perussuomalaiset Nuoret tyrmää nettiäänestyksen
https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaiset-nuoret-tyrmaa-nettiaanestyksen/

PS-Nuoret tyrmää nettiäänestyksen turvasyillä
https://www.verkkouutiset.fi/ps-nuoret-tyrmaa-nettiaanestyksen-turvallisuussyilla/

EN: Opinion 121: 2nd Data Package

In English

18 December 2017

Permanent link / Pysyvä linkki:
http://www.jukkarannila.fi/lausunnot.html#nro_121

My opinion is on this file:
2nd_Data_Package_2017_Jukka_RANNILA.pdf

The web page of the consultation worked on 18 December 2017, check here:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/com-2017-495_en

Arkistosivu 22 perustettu

.... työ jatkuu ....

20. joulukuuta 2017
Arkistosivu 22 perustettu

Permanent link / Pysyvä linkki:
http://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_22.html

 

Arkistosivu 22 on nyt perustettu ja avattu alkamaan merkinnästä 1051.

Arkistosivu 22:n osoite: http://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_22.html

Arkistosivu 21 jäädytetty

.... johonkin on pakko lopettaa ....

20. joulukuuta 2017
Arkistosivu 21 jäädytetty.

Permanent link / Pysyvä linkki:
http://www.jukkarannila.fi/paivakirja_arkisto_21.html

 

Arkistosivu 21 on nyt päivittynyt merkintään 1100 saakka, jolloin kyseistä sivua ei enää päivitetä.