NUORISOASUNTOSELVITYS |
||
YHTEENVETO ERILAISISTA YHTEISTYÖMAHDOLLISUUKSISTA Olen tehnyt selvitystyötä 9.8.1999 alkaen ja selvitystyön aikana olen pohtinut erilaisia mahdollisuuksia kahden eri yhdistyksen toiminnalle. Nuorisoasuntoselvityksen loppuraportissa on ajatuksia valitusta vaihtoehdosta.
Yhteenvedon voi ladata omalle tietokoneelle DOC-tekstitiedostona
Yhteenvedon voi ladata omalle tietokoneelle DOC-tekstitiedostona
Yhteenvedon voi ladata omalle tietokoneelle RTF-tekstitiedostona
Käytännön ongelmana on, että Seinäjoen seudulla kaksi nuorisoasuntoyhdistystä. Seinäjoella on toimiva Seinäjoen kotopesä nuorisoyhdistys ry, jonka toiminta-alue on Seinäjoki. Toisaalta seudulle on perustettu Seinäjoen seudun nuorisoasuntoyhdistys ry, jonka toiminta-alue on Seinänaapurien seutukunta. Näiden yhdistysten toimintaan rinnakkain on monta vaihtoehtoa. Näissä vaihtoehdoissa olen eritellyt jokaisen vaihtoehdon hyviä ja huonoja puolia. Nuorisoasuntoyhdistysten hallinnon ja toiminnan järjestämiseen ei ole olemassa yhtä parasta ratkaisua, vaan jokainen ratkaisu on mietittävä paikallisesti. Vaikka vaihtoehtojen esittely saattaa tuntua akateemiselta hiustenhalkomiselta, käytännössä monessa yhdistyksessä mietitään toiminnan tehokasta järjestämistä. Nämä vaihtoehdot ovat ehdotuksia toiminnan tehokkaaseen järjestämiseen. Vaihtoehto 1: itsenäiset yhdistykset Tässä vaihtoehdossa molemmat yhdistykset jatkavat erillään, niin kuin tähänkin saakka. Kuvallisesti tätä vaihtoehtoa voi kuvata näin:
Tämän vaihtoehdon hyvä puoli on, että kaikki yhdistykset ovat täysin vapaita tekemään omia ratkaisujaan. Tässä vaihtoehdossa on huonoja puolia. Jos nuorisoasuntoyhdistyksiä syntyy useampi, on vaarana joidenkin yhdistysten toiminnan lamaantuminen. Tämä on tuttu ilmiö monessa järjestössä, ja liittojen toimesta näitä yhdistyksiä herätellään. Yksi huono puoli on, että naapuriyhdistykset eivät yleensä keskustele keskenään, varsinkaan yhdistysten luottamushenkilöiden vaihtuessa usein. Lisäksi hallinnon ja toiminnan yhteensovittaminen voi olla hankalaa, jos luottamushenkilöt vaihtuvat usein. Tämä korostuu, jos yhdistykset saavat omistukseensa kiinteistöosakeyhtiöitä, jolloin kiinteistöyhtiö hallinnon pitäisi olla jatkuvasti turvattu. Suurin ongelma on, että samaa työtä tehdään useammassa nuorisoasuntoyhdistyksessä samaan aikaan, ja luottamushenkilöt joutuvat opettelemaan samat asiat. Tämä tilanne voi johtaa myös nuorisoasuntoyhdistysten väliseen kilpailevaan toimintaan.
Vaihtoehto 2: yksi seudullinen nuorisoasuntoyhdistys Tässä vaihtoehdossa Seinäjoen kotopesä nuorisoyhdistys ry jatkaa toimintaansa ja Seinäjoen seudun nuorisoasuntoyhdistys ry lakkautetaan. Tämän jälkeen Seinäjoen kotopesä nuorisoyhdistys ry muuttaa sääntöjään ja nimeään, ja yhdistys muuttuu seutukunnalliseksi nuorisoasuntoyhdistykseksi. Kuvallisesti tätä vaihtoehtoa voi kuvata näin:
Tässä vaihtoehdossa jo toimiva yhdistys laajenisi koko seutukunnan kattavaksi yhdistykseksi. Tämän vaihtoehdon hyvä puoli on, että jäsenyhteisö Marttilan kortteeri Oy:n valmiita toimintoja Seinäjoella voitaisiin käyttää hyväksi isännöinnissä, kiinteistönhuollossa ja kirjanpidossa. Lisäksi tässä vaihtoehdossa olisi mahdollista palkata yksi ihminen täysipäiväisesti valmistelemaan hankkeita seutukunnan eri paikkakunnilla. Jos hankkeita olisi 1-2 vuodessa, hankevalmistelulla voisi yksi ihminen saada täysipäiväisen työn. Tässä vaihtoehdossa mahdollisen erillisen nuorisoasuntorakennuttajayhtiön perustaminen voi tulla ajankohtaiseksi. Tämä vaihtoehto mahdollistaa luottamushenkilöiden kierrättämisen useamman kunnan alueelta, jolloin hallinnon jatkuvuus on turvattu koko ajan. Huonoja puolia tässä vaihtoehdossa on nuorisojärjestöjen mukaan ottaminen. Käytännössä monetkaan nuorisojärjestöt eivät ole vakavaraisia, joten niiden osuudella ei ole juurikaan merkitystä ARA:n uusien vakavaraisuusmääräyksien perusteella. Lisäksi hallinnon toimivuutta voi kyseenalaistaa, jos jäsenyhteisöt ovat hyvin erilaisia, ja toiminnan tavoitteista on täysin erilaisia käsityksiä. Lisäksi tässä vaihtoehdossa on Seinäjoki vs. muut -ilmiön vaara, eli ympäryskunnat vastustavat Seinäjoen suunnalta ehdotettua asiaa. Yksi selkeä on ongelma on, että joskus seutukunnalliset hallintoelimet eivät ole toimineet hyvin, mikä on tämän mallin riski.
Vaihtoehto 3: yksi seudullinen nuorisoasuntoyhdistys, lisäksi nuorisojärjestöjen toimikunta Tässä vaihtoehdossa Seinäjoen kotopesä nuorisoyhdistys ry jatkaa toimintaansa ja Seinäjoen seudun nuorisoasuntoyhdistys ry lakkautetaan Tämän jälkeen Seinäjoen kotopesä nuorisoyhdistys ry muuttaa sääntöjään ja nimeään, ja yhdistys muuttuu seutukunnalliseksi nuorisoasuntoyhdistykseksi. Tämän lisäksi on nuorisojärjestöjen toimikunta, jossa halukkaat nuorisojärjestöt voivat osallistua toimintaan. Tässä vaihtoehdossa jo toimiva yhdistys laajenisi koko seutukunnan kattavaksi yhdistykseksi. Kuvallisesti tätä vaihtoehtoa voi kuvata näin:
Tämän vaihtoehdon hyvä puoli on, että Marttilan kortteeri Oy:n valmiita toimintoja Seinäjoella voitaisiin käyttää hyväksi isännöinnissä, kiinteistönhuollossa ja kirjanpidossa. Lisäksi tässä vaihtoehdossa olisi mahdollista palkata yksi ihminen täysipäiväisesti valmistelemaan hankkeita seutukunnan eri paikkakunnilla. Jos hankkeita olisi 1-2 vuodessa, tällä voisi yksi ihminen saada täysipäiväisen työn. Tässä vaihtoehdossa mahdollisen erillisen nuorisoasuntorakennuttajayhtiön perustaminen voi tulla ajankohtaiseksi. Tämä vaihtoehto mahdollistaa luottamushenkilöiden kierrättämisen useamman kunnan alueelta, jolloin hallinnon jatkuvuus on turvattu koko ajan. Hyvänä puolena on, että halukkaat nuorisojärjestöt voivat osallistua kevyemmin hankevalmisteluun toimikunnan avulla. Huonona puolena on toimikunnan mahdollinen toimimattomuus. Toisaalta tällä tavalla on hyvä erotella ne jäsenyhteisöt, jotka ovat aidosti kiinnostuneita osallistumaan nuorisoasuntotoimintaan. Yksi selkeä on ongelma on, että joskus seutukunnalliset hallintoelimet eivät ole toimineet hyvin, mikä on tämän mallin riski. Hyvänä puolena olisi hankevalmistelun jatkuva tuki toimikunnan avulla. Kun hankevalmistelu lähtee alkuun, olisi toimikunnan jäsenillä mahdollisuus pyytää omien järjestöjensä kautta lausuntoja hankevalmistelun edetessä. Tämä vaihtoehto mahdollistaisi nuorten kannalta paremman hankevalmistelun, joka olisi kuitenkin ammattitaitoista päättävien yhteisöjäsenten avulla. Tällä tavalla voitaisiin Turun seudun nuorisoasuntoyhdistys ry:n tapauksen toistuminen. Turun tapauksessa vahva opiskelija-asuntoyhteisö otti hoitaakseen nuorisoasuntojen tuotannon, jolloin Turun seudun nuorisoasuntoyhdistys ry jäi kokonaan ulos nuorisoasuntojen tuotannosta. Kun yhdistys ei pystynyt järjestämään toiminnallista puolta nuorisoasuntotoimintaan, lamaantui yhdistyksen toiminta vähitellen. Tämän saman ilmiön vaara on, koska Seinäjoen kotopesä nuorisoyhdistys ry:n jäsenyhteisö Marttilan Kortteeri Oy:n ansiosta yhdistyksellä on selvä ylilyöntiasema Seinäjoella tuotettaviin nuorisoasuntoihin.
Lisenssin tiivistelmä suomeksi:
Lisenssin teksti suomeksi:
Lisenssin tiivistelmä englanniksi:
Lisenssin teksti englanniksi:
|